+31 (0)497 38 17 95
Vandaag gesloten
Ma: 08:30 18:00
Di: 08:30 18:00
Wo: 08:30 18:00
Do: 08:30 20:00
Vr: 08:30 20:00
Za: 08:30 17:00
Zo: Gesloten
Vandaag gesloten
Ma: 08:30 18:00
Di: 08:30 18:00
Wo: 08:30 18:00
Do: 08:30 20:00
Vr: 08:30 20:00
Za: 08:30 17:00
Zo: Gesloten

”Hoe is De Houtwinkel Bladel ontstaan?!”

Lees het verhaal van Stijn en Anton Lemmens

Het verhaal

De boomzagerij van opa en zijn zoons legde de basis. Zijn zoons maakten De Houtwinkel Bladel wereldberoemd in de Kempen en inmiddels staat de derde generatie Lemmens aan het roer. Opa zou trots zijn, want de grote liefde voor hout zit ook bij de broers Anton en Stijn grondig in de genen gebeiteld. “Je moet durven om niet klakkeloos aan te bieden wat de mensen vragen.”

Van kleins af aan liepen Anton en Stijn Lemmens rond in de winkel en werkplaats van De Houtwinkel Bladel. Elk weekend staken ze er hun handen uit de mouwen, leerden de kneepjes van het vak en intussen zagen ze het bedrijf groeien. Het was dan ook volstrekt logisch toen ze, samen met hun neef Twan, in 2008 de hamer van hun vader en ooms overnamen. “Nou, wij kregen het meteen flink voor de kiezen, want bijna meteen volgde de grote financiële crisis. Dat was een loodzware tijd, maar we hielden het hoofd boven water. In die periode vroeg een klant ons of we voor hem een tuinhuis van eikenhout konden bouwen. Dat hadden we nog nooit gedaan, maar die uitdaging namen we met beide handen aan en we gingen aan de slag. Het werd een prachtig project. Het bleek de eerste van een intussen lange serie ambachtelijke woonprojecten en meubelen die zijn gevolgd. “Eigenlijk zijn we weer ‘back to the roots’,” concludeert Anton, “We zijn terug bij ambachtelijk hout- en maatwerk, een beetje zoals het allemaal ooit begon”

Het verhaal van de Houtwinkel Bladel

Boven tafel

“Het gebeurt zelden dat we exact maken wat iemand in eerste instantie voor ogen heeft. Ik ga eerst in gesprek met de klant en ga op zoek naar de ‘vraag achter de vraag’,” vertelt Stijn. “Mensen komen namelijk naar ons toe met een materialistische behoefte; een tuinhuis, overkapping of bijvoorbeeld een houten poort. Vaak hebben ze ook al plaatjes bij zich van de sfeer of uitvoering die ze willen. Maar het is de kunst om de echte passende oplossing aan te bieden, onder die concrete behoefte zit een emotionele wens; iemand wil een chillplek voor de opgroeiende kinderen, langer buiten kunnen zitten of voorkomen dat de hond de straat op rent. Pas als ik dat boven tafel heb, gaan we samen kijken op welke manier we die persoonlijke woonwens het beste kunnen vervullen. ‘Samen’ is daarbij echt het toverwoord.”

“Je moet durven om niet klakkeloos aan te bieden wat de mensen vragen,” vult Anton aan. “Zo vroeg een wat ouder stel ons vorig jaar om een houten tuinhuis met open haard voor ze te realiseren. Ze hadden een glooiende, diepe tuin en helemaal achterin zou hun tuinhuis moeten komen staan. Dat zou zeker fraai ogen, maar toen Stijn ter plekke was, kreeg hij daar toch vraagtekens bij. Hoe vaak willen ze daar zitten? Besef goed dat je voor elk drankje of toiletbezoek de hele tuin door moet lopen. Op den duur zal je dan misschien minder vaak van je tuinhuis gebruik maken. Is het dan niet slimmer om ‘m wat dichter bij de woning te plaatsen? Of wil je stroom en water in het tuinhuis? Dat kan ook, maar dat houdt wel in dat we er leidingen naar toe moeten leggen. Stap voor stap realiseren we zo samen de woonwens die aansluit bij ieders persoonlijke situatie en leefstijl. Door creatief mee te denken komen we met verrassende oplossingen en kunnen we meestal toch nog binnen budget blijven”

Radartjes

Stijn; “Ieder mens, elke tuin en elk huis is anders, dus er bestaat geen standaard tuinhuis, carport, keuken of wat dan ook. Hoe ingewikkelder de vraag, hoe liever. Zit er iemand met een probleem of met iets ‘onmogelijks’ om te bouwen van hout? Daag ons maar uit! Voor de zoveelste keer hetzelfde product maken, daar gaat ons hart niet harder van kloppen. Het liefst maken we dingen, die we daarvoor nog nooit gemaakt hebben. Dan gaan bij ons de radartjes draaien. Pas als we achteraf horen dat mensen nog altijd dolgelukkig zijn met hun aankoop, dán is onze missie geslaagd.”